معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي كشور
افزايش 100 خودرو اورژانس اجتماعي
 
معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي كشور با اشاره به مسلح شدن مددكاران بهزيستي در خودروهاي سيار اورژانس اجتماعي از افزايش يكصد خودرو اورژانس اجتماعي در سراسر كشور خبر داد.

اجتماعات انساني به‌ويژه در كلان شهرهاي چند ميليوني به علت پيچيده‌تر شدن روابط اجتماعي دچار مشكلات اجتماعي فراواني مي‌باشند. در جهت جلوگيري و رفع مشكلات و آسيب‌هاي اجتماعي مي‌بايست خدمات متناسبي با حداقل 3 ويژگي (بموقع بودن، تخصصي بودن و در دسترس بودن) ارائه كرد.

يكي از راه‌هاي اجرايي شدن اين 3 ويژگي، ايجاد زمينه‌اي براي ارائه خدمات سيار مبتني بر جامعه است كه در اين راستا دفتر امور آسيب ديدگان اجتماعي برنامه خدمات سيار اورژانس اجتماعي را تدوين و از سال 1387 با خودروهاي استاندارد آغاز به كار كرده است.

شناسائي، جذب و هدايت افراد توسط تيم تخصصي از طريق جستجو و گشت زني در محدوده استقرار خودروي خدمات سيار اورژانس اجتماعي صورت گرفته و جهت ارائه خدمات تخصصي و رفع مشكل مراجع ارتباط حرفه اي برقرار مي شود، نحوه ارائه خدمات در شرايط مطلوب به صورت شبانه روزي است ولي به جهت محدوديت‌هايي از صبح تا عصر خدمات ارائه مي‌شود و هدف از آن در دسترس قرار دادن خدمات تخصصي سازمان بهزيستي به تمامي افراد جامعه است.

 در اين زمينه محمد نفريه معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي كشور، به تشريح گوشه‌اي از خدمات اورژانس‌هاي اجتماعي پرداخت.

در طول روز يا سال چه تعداد تماس با اورژانس‌هاي اجتماعي بهزيستي گرفته مي‌شود؟

نفريه: سال گذشته 92 هزار تماس مرتبط با اوژانس‌هاي اجتماعي گرفته شد و خط 123 اورژانس اجتماعي به صورت 24 ساعته و به افراد ارائه خدمات مي‌دهد و مداخلات ما نيز با حضور تيم‌هاي تخصصي سيار فعاليت كرده و در حال گسترش نيز است و تاكنون قانون خاصي نيز در اين زمينه نداشتيم ولي چند ماه است كه خوشبختانه مصوبه خاص هيئت وزيران براي تثبيت و گسترش اورژانس اجتماعي ارائه شده است و اميدواريم اين مصوبه پايه‌اي براي گسترش اورژانس اجتماعي شود و مسلما خدمتي مانند اورژانس اجتماعي را نمي‌توان محدود كرد.

ولي براساس گزارشات افراد در پشت خط‌هاي 123 بايد زمان‌هاي مديدي را منتظر بمانند.

نفريه: خط 123 اورژانس اجتماعي سازمان بهزيستي به صورت 24 ساعته برقرار است و شايد در يك ساعاتي بار ترافيك داشته باشيم ولي با توجه به اينكه 92 هزار تماس مرتبط در سال گذشته داشتيم متاسفانه 2 برابر آن تماس‌هاي غيرمرتبط (مزاحم تلفني) داشتيم و يكي از مشكلات ما نيز در اين زمينه است.

182 هزار تماس مزاحم تلفني با اورژانس اجتماعي بهزيستي

وي با اشاره به 184 هزار تماس غيرمرتبط با خط 123 اورژانس سازمان بهزيستي كشور ادامه مي‌دهد ما اين مشكلي كه افراد پشت خط 123 بايد منتظر بمانند را قبول داريم ولي با اين حال ميزان پاسخگويي ما در حال حاضر يك به يك است يعني از هر دو تماس يك تماس موفق برقرار مي‌شود و اين مسئله به اين معنا است كه آن فرد راهنمايي‌هاي لازم را دريافت مي‌كند و منجر به مداخلات و مشاورت لازم مي‌شود.

 آيا امسال حمله‌اي به مددكاران اورژانس اجتماعي صورت پذيرفته است؟

نفريه: بله، از شروع سال 2 تا 3 بار حمله به مددكاران اورژانس‌هاي اجتماعي صورت پذيرفته است كه خوشبختانه با همراهي و همكاري حراست 5 استان اكنون مسلح شده است و در ادامه آن تمام اورژانس‌هاي اجتماعي استان‌هاي ديگر مسلح مي‌شوند.

 آيا مددكاران اورژانس‌هاي اجتماعي به اسلحه گرم مسلح مي‌شوند؟

نفريه: خير، به اسلحه گرم مجهز نمي‌شوند بلكه به وسايل دفاعي مجهز مي‌شوند. البته حمله به مددكاران اورژانس اجتماعي ما آنقدر زياد نيست بلكه كساني كه منافع آنان به خطر مي‌افتد از جمله قاچاق مواد مخدر هستند كه ما بيشتر با آنها درگيري داريم و با مددجويان مشكلي نداريم.

 آيا خودروهاي اورژانس اجتماعي افزايش پيدا خواهد كرد؟

نفريه: بله، در حال حاضر 198 خودرو اورژانس اجتماعي در كشور وجود دارد و تا آخر سال بودجه 100 دستگاه اورژانس اجتماعي پيش‌بيني شده است و هر زمان مصوبه هيات وزيران ابلاغ شود اين 100 دستگاه جديد تهيه خواهد شد و در حال حاضر نيز شهرها و استانهايي كه بايد اين خودروهاي اوژانس اجتماعي به آنها تحويل داده شود مشخص شده است و پس از مناسب‌سازي تحويل استان‌ها مي‌شود.