منابع مقاله:

تاريخ اسلام، دواني، علي؛

 

ولادت حضرت علي(عليه السلام)

 

هنگامي كه پيغمبر آينده اسلام به سن سي سالگي رسيد، حادثه اي بس بزرگ در شهرمكه روي داد كه از هرجهت بي نظير بود، و بيش از هر كس به خاندان آن حضرت مربوط مي شد. اين حادثه بزرگ ولادت علي (عليه السلام) در خانه كعبه بود كه گدشته از عموم دانشمندان شيعه، جمعي از علماي منصف عامه نيز آن را اعتراف دارند.

 

علامه فقيد معاصر شيخ آقا بزرگ تهراني مي نويسد: «آقا مهدي بن محمد تقي بن ابراهيم نقوي معاصر و متولد در سال 1316 ه ازاحفاد سيد دلدار علي هندي دانشمند و فقيه مشهور شيعه در ديار هند، در كتاب «علي و الكعبه » كه در 44 صفحه چاپ شده است، از 22 كتاب از كتب علماي عامه نقل مي كند كه تصريح كرده اند علي (عليه السلام) در كعبه متولد شده است.

 

و هم مي گويد: علامه ميرزا محمد علي اردوباردي متولد 1312 ه (از علماي بزرگ معاصر درنجف اشرف) كتاب «اميرالمؤمنين و الكعبه » در اثبات ولادت حضرت امير در بيت الحرام را تاليف نموده كه در باب خود كتابي ابتكاري است. (1)

 

علامه اميني به تفصيل پيرامون ولادت علي (عليه السلام) دركعبه بحث نموده و ازجمله از دانشمند عاليقدر عامه حاكم نيشابوري در كتاب «مستدرك صحيحين » ج 3 ص 483 نقل مي كند كه گفته است: «اخبار به تواتر رسيده كه فاطمه دختر اسد، اميرالمؤمنين علي بن ابيطالب كرم الله وجهه را در درون كعبه زائيد. (2)

 

و از كنجي شافعي دركتاب «كفايه » نقل كرده كه از طريق ابن نجار از حاكم نيشابوري روايت نموده كه گفته است: «امير المؤمنين علي بن ابيطالب درمكه در خانه خدا، شب جمعه سيزدهم ماه رجب سي سال گذشته از عام الفيل متولد گرديد. نه قبل و نه بعد از وي مولودي در بيت الله الحرام جز او متولد نگرديد، و اين كرامتي براي آن حضرت بو به خاطر مقام با عظمت او بود.»

 

به پيروي از وي، احمد بن عبدالرحيم دهلوي مشهوربه «شاه ولي الله » پدر عبدالعزيز دهلوي مصنف كتاب «تحقه اثني عشريه » (3) در كتاب «ازالة الخفاء» نوشته » نوشته است: «اخبار متواتر است كه فاطمه دختر اسد اميرالمؤمنين علي را در درون كعبه زائيد. آن حضرت درروز جمعه سيردهم ماه رجب سي سال بعد ار عام الفيل در كعبه متولد گرديد، و هيچ كس جز او نه قبل و نه بعد از وي در كعبه متولد نگرديد».

 

شهاب الدين سيد محمود الوسي صاحب تفسير كبير در كتاب شرح قصيده عينية عبدالباقي افندي عمري ص 15 در ذيل اين بيت قصيده او در مدح مولاي متقيان: انت العلي الذي فوق العلي رفعا ببطن مكة عندالبيت اذ وضعا

 

مي نويسد: «اينكه امير كرم الله وجهه در خانه خدا متولد شده، در دنيا امري مشهور، و در كتب فرقين سني و شيعه ذكر شده است ».

 

تا آنجا كه مي گويد: «جز او كرم الله وجهه كسي در خانه خدا متولد نشده و چقدر مناسب است كه امام ائمه در محلي كه قبله مسلمين است متولد گردد. سبحان من يضع الاشياء في مواضعها و هو احكم الحاكمين (4)

 

در تكميل سخن نغز شهاب الدين دانشمند و مفسر بزرگ سني مي گوئيم جالبتر اينكه امام ائمه مسلمين حضرت اميرالمؤمنين علي (عليه السلام)، تنها كسي كه در خانه خدا «كعبه » قبله همه مسلمانان جهان متولد شد، سرانجام نيزدرمحراب مسجد كوفه خانه خدا ضربت خورد كه بر آثرآنبا فرق شكافته به افتخار شهادت نائل گرديد. شيعيان جهان نيز اين افتخار را يافته اند كه چنين مولود مبارك و وجود مقدس را امام اول مسلمين و خليفه بلافصل پيغمبر خاتم (صلي الله عليه و آله) بدانند.

 

در كعبه شد پديدار و به محراب شد شهيد نازم به حسن مطلع و حسن ختام

 

وي جلال الدين محمد دواني فيلسوف مشهور درگذشته سال 908 ه كه از مفاخر علماي عامه بوده و فقط در اواخر عمر شيعه شده است، در كتاب فارسي «نور الهدايه في اثبات الولايه » مي نويسد: «اين كه جمهور اهل سنت از ميان تمام صحابه پيغمبر فقط به علي (عليه السلام) «كرم الله وجهه » مي گويند (يعني گرامي باد رخسار او) به دو علت است:

 

يكي اين كه در ميان صحابه تنها علي (عليه السلام) بوده است كه قبل ازبلوغ اسلام آورد، و هرگز در مقابل بت نايستاد و كرنش نكرد، و ديگر اين كه نشته اند; زماني كه فاطمه دختر اسد مادر علي (عليه السلام) آبستن به حضرت بود، هرگاه محمد بن عبدالله (صلي الله عليه و آله) درا مي ديد، ناگهان به احترام آن حضرت برمي خواست و اداي احترام مي كرد.

 

پيغمبر آينده اسلام روزي گفت: اي مادر! تو آبستني، من راضي نيستم براي من اين طور از جا برخيزي، فاطمه گفت: به خدا قسم هرگاه شما را مي بينم،جنيني كه در شكم دارم طوري جابجا مي شود كه مرا ناگزير مي سازد از جا بلند شوم!(5)

 

 

كساني كه ناظر بودند با كمال تعجب ديدند ناگهان ضلع بالاي حجر الاسود شكست، و فاطمه همسرابوطالب به درون كعبه رفت و شكاف ديوار بهم آمد. (6) موضوع بلافاصله دهن به دهن گشت و به گوش مرد و زن مكه رسيد، و همه منتظر بودند ببينند سرانجام آن ماجراي شگفت انگيز چه خواهد بود.

 

همسر ابوطالب سه روز در خانه كعبه به سر برد. روز چهارم كساني كه پيرامون كعبه گرد آمده بودند ديدند ديوار كعبه از همان جا بار ديگر شكاف برداشت و آن بانوي سرفراز در حالي كه نوزاد خود را در آغوش داشت از درون خانه خدا بيرون آمد.

 

همسر ابوطالب خطاب به حاضران گفت: اي مردم! خداوند مرا به خاطر نوزاد پاك سرشتم بر زنان ديگر برتري داد. زيرا هيچ زني تا كنون اجازه نداشته است كه در خانه خدا وضع حمل كند.

 

ولي خداوند خانه اش را در اختيار من گذاشت تا فرزند خود را در آن جايگاه مقدس بزايم (7) سپس به خانه آمد. پيغمبر آينده اسلام كه از ماجرا اطلاع يافته بود، در خانه ابوطالب بود. نوزاد تا آن لحظه چشم باز نكرده بود. نخستين باري كه چشم گشود، لحظه اي بود كه پيغمبر ضمن تبريك به زن عمويش نوزاد را از آغوش او گرفت و اولين نگاه نوزاد هم به روي محمد (صلي الله عليه و آله) بود.

 

پيغمبر صورت نوزاد را بوسيد و نام او را «علي » گذارد، و به عمو و زن عمويش مژده داد كه نوزاد، آينده اي بس درخشان دارد.

 

به گفته شاعر: صدف آسا جهان آفرينش درخشان گوهري والا گهر زاد ز بعد قرنها گيتي هنر كرد كه اينسان قهرماني باهنر زاد پدرها بعد از اين هرگز نبينند كه ديگر مادري اينسان پسر زاد فري بر مادر نيكو سرشتش غزال ماده گوئي شير نر زاد

 

پي نوشتها:

 

1- (الذريعه الي تصانيف الشيعه ج 2 ص 352)

 

2- (وقد تواتر الاخبار ان فاطمة بنت اسد ولدت اميرالمؤمنين علي بن ابيطالب كرم الله وجهه في جوف الكعبه.)

 

3- (تحفه اثني عشريه كتابي بزرگ در در شيعه است، و هموطن او سيد عاليقدر مير حامد حسين نيشابوري هندي كتاب باعظمت «عقبات الانوار» را در رد آن نوشت.)

 

4- (الغدير ج 6 ص 22)

 

5- (كتاب نور الهدايه جلال الدين به ضميمه شرح زندگانياو تاليف نويسنده اين سطور به طبع رسيده است. به آنجا مراجعه شود.)

 

6- (اين نقطه تا اين اواخر در ديوار كعبه مشخص بود. بيشتر زائران شيعه هنگام طواف خانه كعبه چون به آن نقطه مي رسند كه هنوز هم علامتي دارد آن را مي بوسند.)

 

7- (راجع به ولادت علي عليه السلام دركعبه و خانه خدا گذشته از «الغدير» به كتب ياد شده متن هم مراجعه شود، و چه خوبست كه يكي از دانشمندان، آنها را در كتابي به فارسي و عربي منتشر سازد.)