مجموعه: مناسبتها در ايران و جهان
آشنايي با روز جهاني ناشنوايان
در باغچه زندگي نشسته بود و با دستان كوچكش چيزي مي كاشت. نگاهش كردم، حس اعتمادش با نگاهم برانگيخته شد و با چشمان معصومانه اش فهميد چه مي پرسم. گفت: ستاره مي كارم. دوباره نگاهش كردم، پاسخ داد: ميوه هاي ستاره ام، خورشيد خواهد شد. حس غريبي به من دست داد.
چرا خورشيد؟ لبخندي زد و باز با همان نگاه پاسخ داد: تمام هستي با آب، خاك و خورشيد پيوندي زندگي بخش دارد. گل ها با خورشيد برمي خيزند. پرسيدم: پرندگان؟ پاسخ داد: پرواز زيباست، من آواز آنها را حس مي كنم. ... و انسان؟ به زمين نگاه كرد و اين بار با انگشتان اشاره زبان گشود: ما كه مي خواستيم زمين را آماده مهرباني كنيم، افسوس كه خود نامهربان بوديم.
آري، او ناشنوا بود و براي ايجاد رابطه، از دست هايش استفاده مي كرد. همان گونه كه تاريخ انسان انديشه ورز، رابطه اي ناگسستني با دست هاي انسان دارد.
---------------------------------------
هشتم مهر هر سال برابر سي ام سپتامبر، «روز جهاني ناشنوايان» نام گذاري شده است.
هدف از اين نام گذاري، ارتقاي فرهنگ ارتباط با ناشنوايان، دانسته هايي از زبان اشاره و آگاهي سياست مداران و همچنين عموم مردم از مشكلاتي است كه اين قشر با آن رو به رو هستند.
در اهميت حس شنوايي، اين گفته هِلِن كِلِر، گوياتر از هر سخني است. او كه با وجود نابينايي و ناشنوايي، يكي از موفق ترين افراد استثنايي است، مي گويد:
«اگر اين فرصت به من داده مي شد كه يكي از دو حس خود را بازيابم، ترجيح مي دادم نابينا بمانم، ولي بشنوم».
اگر از نعمت شنوايي محروم باشيم، هرچند آموختن براي ما ناممكن نمي شود، ولي بسيار دشوار است. پس توجه به اين نعمت بزرگ الهي كه يكي از راه هاي بسيار مهم آموختن و فهميدن است، حالت سپاس را پيش مي آورد و تصور نبود آن كافي است تا به ارزش آن پي ببريم.
از اين رو، خدا در قرآن مي فرمايد:
«بگو: اگر خداوند شنوايي و ديدگان شما را بگيرد و بر دل هايتان مهر بزند، كدام معبود آن را به شما پس مي دهد؟» شكرانه اين نعمت، بهره گيري خداپسندانه و مسئولانه از آن است، چنان كه در يكي از دعاها، خواسته بندگان از خداوند اين است: «پروردگارا! ما را از گوش ها، چشم ها و نيروهايمان بهره مند گردان».
اولين معلم گلهاي خاموش در ايران
جبار باغچهبان (عسكرزاده) يكي از خادمان پرتلاش فرهنگ ايران و به معني واقعي كلمه معلم بود. زندهياد باغچهبان در سال 1298شمسي آموزگاري را در دبستان احمديه مرند آذربايجان آغاز كرد.
وي مؤسس اولين كودكستان (باغچه اطفال) در تبريز بود. باغچهبان را بايد اولين كسي دانست كه در ايران، آموزش سمعي بصري را به دستگاه آموزشي كشور وارد كرد.
باغچهبان براي اولينبار به فكر تعليم و تربيت كودكان ناشنوا افتاد. در ابتداي كار همه او را مورد تمسخر قرارميدادند، اما وي طي يك سال موفق شد به سه كودك ناشنوا خواندن و نوشتن بياموزد. شادروان باغچهبان فعاليت آموزشي خود را در شهر شيراز به مدت 6 سال و بعد از آن در تهران ادامه داد.
وي نخستين دبستان ناشنوايان را در چهارراه حسنآباد در خانهاي محقر تأسيس كرد و روش آموزش الفباي دستي را اختراع كرد. همچنين در حين تعليم و تربيت به روش ديگري دستيافت كه امروزه آن روش به نام روش تركيبي معروف است و با گذشت اين همه سال به عنوان مترقيترين روش در مدارس سراسر كشور استفاده ميشود.
باغچهبان كتب مختلفي از جمله:
كتابهاي كودكان (بابا برفي…)، كتاب حساب ويژه و كتاب آموزش كر و لالها به رشته تحرير در آورده است.
كشفيات جبار باغچهبان عبارتند از:
- روش شفاهي در تعليم ناشنوايان
-اختراع گوشي استخواني يا تلفن گنگ
-كشف خواص صوتها و تقسيم بندي آنها
-تهيه وسايل مختلف بصري براي تدريس ناشنوايان
-اختراع گاه نما و ...
اين مرد شريف، معلم دلسوز و مهربان، سرانجام در روز چهارم آذر ماه 1345، در سن 82 سالگي ديده از جهان فرو بست. در گيلان هر ساله يادبودي در همين روز براي اين معلم بزرگ با حضور ناشنوايان موفق و معلمين زحمتكش كه ادامه دهندگان راه و منش آن بزرگوار هستند، برگزار ميشود.
منبع:hawzah.net
hamshahrionline.ir